Psihologia religiei vestice si estice - Opere Complete, vol 11 - C.G. Jung
Autor | C.G. Jung |
Editura | Trei |
Stoc | In stoc |
Shipping | $3,99 |
Data preconizata livrare | 29 Noiembrie 2024 |
|
Descriere
Pozitia lui Jung in problema religiei, una dintre cele mai interesante si mai nuantate adoptate vreodata de un psiholog, a trezit numeroase discutii si controverse Teologii l-au acuzat de «psihologism», iar psihologii si psihanalistii de «misticism» Asemeni lui Freud, Jung considera religia ca pe rezultatul proiectiei in cer a psihismului inconstient Spre deosebire de Freud, care deriva religia din inconstientul personal (complexul patern) si o considera un fenomen trecator, o «iluzie», pe care stiinta o va risipi, Jung atribuie religiei perenitatea pe care o au arhetipurile inconstientului colectiv din care deriva, adica eternitate Functia religiei este nu numai perena, ci si vitala, in masura in care asigura, intr-o forma simbolica, legatura dintre inconstientul colectiv si constiinta Daca astfel de afirmatii pot fi catalogate drept «mistice», va decide cititorul prin lectura proprie Dupa cum, aceeasi lectura va decide daca optiunea lui Jung de a-si limita cercetarea doar la faptele accesibile psihologiei (simboluri si credinte religioase) poate fi calificata drept reductionism psihologic «Zeii sunt personificari ale continuturilor inconstiente, caci ei provin spontan din activitatea psihica inconstienta… Ma lovesc adesea de conceptia eronata ca abordarea sau explicarea psihologica a lui Dumnezeu reduce totul la psihologie De fapt, nu este vorba despre Dumnezeu, ci despre reprezentari ale lui Dumnezeu, asa cum am subliniat intotdeauna Astfel de reprezentari si imagini sunt create de oameni si apartin, deci, psihologiei» CG Jung «Crucea inseamna ordinea opusa neordonatului, respectiv haoticului multimii amorfe Ea este de fapt unul dintre simbolurile originare ale ordinii… In domeniul proceselor psihice, ea indeplineste functia unui punct central care genereaza ordine si apare, de aceea, in starile de dezordine psihica, sub forma mandalei impartita in patru» * «Teologul presupune ca prin Dumnezeu intelegem Ens Absolutum metafizic Empiristul, dimpotriva … intelege, tot atat de firesc, un simplu enunt si cel mult un motiv arhetipal care inspira un astfel de enunt» CG Jung Cuprins: Prima parte Religia occidentala I Psihologie si religie Prefata 1 Autonomia inconstientului 2 Dogma si simboluri naturale 3 Istoria si psihologia unui simbol natural II Incercare de interpretare psihologica a dogmei Trinitatii Observatie preliminara 1 Paralele precrestine la ideea de Trinitate A Babilon B Egipt C Grecia 2 Tata, Fiu si Duh 3 Simbolurile A Symbolum Apostolicum B Simbolul lui Grigorie Taumaturgul C Simbolul nicean D Simbolul niceeano-constantinopolitan, athanasian si lateranian 4 Cele trei Persoane din perspectiva psihologica A Ipoteza arhetipului B Christos ca arhetip C Duhul Sfant 5 Problema celui de-al patrulea A Ideea unei tetrade B Psihologia cuaternitatii C Generalitati despre simbolism 6 Consideratii finale III Simbolul transsubstantierii in liturghie 1 Introducere 2 Diferitele parti ale ritualului transsubstantierii A Oblatio panis B Pregatirea potirului C Ridicarea potirului pentru jertfa D Tamaierea ofrandei si a altarului E Epicleza F Consacrarea G Marea elevatie H Postconsecratio I Sfarsitul canonului K Embolismus si fractio L Consignatio M Commixtio N Rezumat 3 Paralele la misterul transsubstantierii A Teoqualo aztec B Viziunea lui Zosimos 4 Despre psihologia liturghiei A Generalitati despre jertfa liturgica B Despre semnificatia psihologica a jertfei a Ofrandele b Jertfa c Jertfitorul d Arhetipul jertfei C Liturghia si procesul de individuatie IV Cuvant introductiv la Victor White, Dumnezeu si inconstientul V Prefata la Zwi Werblowski, Lucifer si Prometeu VI Fratele Klaus VII Despre relatia dintre psihoterapia si asistenta spirituala VIII Psihanaliza si asistenta spirituala IX Raspuns lui Iov Lectori Benevolo Raspuns lui Iov Partea a doua Religia orientala X Comentariu psihologic la Cartea tibetana a Marii Eliberari 1 Deosebirea dintre gandirea orientala si cea occidentala 2 Comentarii la text XI Comentariu psihologic la Bardo Thödol (Cartea tibetana a mortilor) XII Yoga si Occidentul XIII Cuvant introductiv la Deisetz Teitaro Suzuki, Marea eliberare XIV Despre psihologia meditatiei orientale XV Despre sfantul indian Introducere la Heinrich Zimmer, Drumul spre Sine XVI Prefata la I Ching Bibliografie Indice
Detalii
Stare | nou |
Tip narativ | Nonfiction |
Editura | Trei |
Titlul original |
Gesammelte Werke Band 11 Zur Psychologie westlicher und östlicher Religion |
Publicata de | Walter-Verlag Solothurn si Düsseldorf 1995 ingrijit de Marianne Niehus-Jung Lena Hurowitz-Eisner dr med Franz Riklin Lilly Jung-Merker dr phil Elisabeth Rüf si dr phil Leonie Zander |
Limba originala | germana |
Traducere de | Viorica Niscov |
Anul aparitiei | 2010 |