"Desi exista o istorie a religiei, ea nu este ireversibila, ca oricare alta istorie. Dialectica sacrului permite orice reversibilitate; nici o "forma" nu este scutita de degradare si descompunere, nici o "istorie" nu este definitiva. Or, se intimpla ca reversibilitatea poziţiilor religioase sa fie si mai evidenta in experienţele mistice ale societaţilor arhaice. Samanismul este tocmai una din tehnicile arhaice ale extazului, mistica, magie si "religie" in sens larg. Ne-am straduit sa-l prezentam in diferitele sale aspecte istorice si culturale si am incercat sa schiţam chiar o scurta istorie a formarii samanismului din Asia Centrala si Septentrionala. Dar cel mai mare preţ l-am pus pe prezentarea fenomenului samanic insusi, pe analiza ideologiei sale, pe discutarea tehnicilor sale, pe simbolismul si mitologiile sale. Credem ca o atare lucrare este susceptibila sa-l intereseze nu numai pe specialist, ci si pe omul cultivat, in general, si tocmai acestuia ne adresam in primul rind." (Mircea ELIADE)"Desi exista o istorie a religiei, ea nu este ireversibila, ca oricare alta istorie. Dialectica sacrului permite orice reversibilitate; nici o "forma" nu este scutita de degradare si descompunere, nici o "istorie" nu este definitiva. Or, se intimpla ca reversibilitatea poziţiilor religioase sa fie si mai evidenta in experienţele mistice ale societaţilor arhaice. Samanismul este tocmai una din tehnicile arhaice ale extazului, mistica, magie si "religie" in sens larg. Ne-am straduit sa-l prezentam in diferitele sale aspecte istorice si culturale si am incercat sa schiţam chiar o scurta istorie a formarii samanismului din Asia Centrala si Septentrionala. Dar cel mai mare preţ l-am pus pe prezentarea fenomenului samanic insusi, pe analiza ideologiei sale, pe discutarea tehnicilor sale, pe simbolismul si mitologiile sale. Credem ca o atare lucrare este susceptibila sa-l intereseze nu numai pe specialist, ci si pe omul cultivat, in general, si tocmai acestuia ne adresam in primul rind." (Mircea ELIADE)