Printre acele texte care sunt semnificative
aproape exclusiv din punct de vedere psihologic se numara tratatul nostru, Aurora consurgens, care reprezinta un unicat chiar si in cadrul literaturii alchimice contemporane, din punct de vedere al continutului si al stilului JUNG a descoperit primul semnificatia acestui tratat si l-a prezentat pe scurt in Psihologie si alchimie In timp ce alte texte citau pana acum doar pe-alocuri pasaje conventionale ale Sfintei Scripturi, acest tratat este compus aproape in intregime din citate din Biblie, la al caror sens «alchimic» se face aluzie prin citate alchimice clasice intretesute, astfel incat trebuie sa presupunem ca autorul, prin «alchimia sa», orice ar fi inteles el prin acest termen, a incercat sa descrie sau sa prezinte o traire religioasa sau — in formulare psihologica — o experienta nemijlocita a inconstientului Faptul ca scrierea ar fi «blasfemiatoare» este o judecata a secolelor «iluministe» ulterioare — insa mie mi se pare neindoielnic ca autorul a vrut sa exprime cu seriozitate si foarte patruns un «mysterium ineffabile» «Profesorul CG JUNG a descoperit tratatul alchimic Aurora consurgens si l-a adus din nou la lumina Am primit de la el insarcinarea de a ma ocupa de editia prezenta si mi-a pus la dispozitie in acest sens fotocopiile manuscriselor si in plus tot materialul sau cuprinzator, aproape inaccesibil in biblioteci, despre alchimie Pentru aceste lucruri si pentru ajutorul si stimularea in munca doresc sa-mi exprim in acest loc multumirile cele mai cordiale In ceea ce priveste ipoteza ca textul ar reda ultimele cuvinte ale Sfantului TOMA D’AQUINO, trebuie sa subliniez ca m-am ocupat in primul rand de ordonarea alchimica si psihologica a textului si sunt constienta ca intr-o asemenea intreprindere de hagiografie imi lipsesc cunostintele mai temeinice — dar din pacate textul insusi constrange la acest procedeu transversal, datorita facultatilor separate De aceea nici in capitolul meu de incheiere nu este vorba de nimic altceva decat de expunerea unei ipoteze pe care o prezint cu speranta ca alte rezultate ale cercetarilor vor ajuta la clarificarea problemei» Dr M – L von Franz Cuprins: Cuvant inainte I Ordonarea textului 1 Introducere 2 Transmiterea 3 Sursele 4 Problema datarii 5 Manuscrisele 6 Alcatuirea textului II Aurora Consurgens Explicarea semnelor Textul (latina si romana) I Inceputul tratatului sfantului Toma din Aquino „Zorii zilei" (Aurora), asa cum se numeste cartea in arta, un fel de „ora aurie" (Aurea hora) II Ce este intelepciunea III Despre cei care nu cunosc si neaga aceasta stiinta IV Despre numele si titlul acestei carti V Despre impulsionarea ignorantilor VI Prima parabola despre pamantul negru, in care cele sapte planete si-au prins radacinile VII A doua parabola despre potop si moartea pe care a adus-o si a si alungat-o femeia VIII A treia parabola despre poarta de bronz si zavorul de fier al captivitatii babiloniene IX A patra parabola despre credinta filosofica, ce se bazeaza pe numarul trei X A cincea parabola despre casa comorilor pe care intelepciunea si-a construit-o pe stanca XI A sasea parabola despre cer si lume si ordonarea elementelor XII A saptea parabola despre discutia celui care iubeste cu iubita sa III Comentariu Generalitati Comentariu la Capitolul I Comentariu la Capitolul II Comentariu la Capitolul III Comentariu la Capitolul IV Comentariu la Capitolul V Comentariu la prima parabola (Capitolul VI) Comentariu la a doua parabola (Capitolul 7) Comentariu la a treia parabola (Capitolul VIII) Comentariu la a patra parabola (Capitolul IX) Comentariu la a cincea parabola (Capitolul X) Comentariu la a sasea parabola (Capitolul XI) Comentariu la a saptea parabola (Capitolul XII) IV Este Toma d’Aquino autorul Aurorei Consurgens? Completari la aparat