Când nuvelele care alcătuiesc volumul Cei trei regi – Regele Șahului, Regele Copacilor și Regele Copiilor – au apărut separat in China, la mijlocul anilor 1980, o adevărată „febră A Cheng“ s-a răspândit printre cititori; nici un alt autor nu indrăznise să scrie despre Revolutia Culturală la modul ironic, voit naiv, ocolind discursul oficial și imbinând elemente traditionale și daoist-confucianiste pentru a reliefa nu greutătile și mizeria acelor ani, ci importanta principiilor morale.Adevărate parabole, Regele Șahului, Regele Copacilor și Regele Copiilor au in centrul lor personaje care, in situatii dramatice, se ridică deasupra realului cu o forta ce vine dintr-o filozofie aparte a vietii. Numit in derâdere Nebunul ori Patima Șahului, Wang Yisheng este obligat să muncească intr-o echipă de productie, dar in minte joacă magistrale partide de șah cu adversari redutabili; fost soldat in Războiul din Coreea, Xiao Geda protejează copacii seculari fără să se lase impresionat de zelul tinerilor intelectuali care vor să construiască o Chină nouă, ascultând de o voce interioară mai puternică decât frica; trimis după șapte ani de munci grele intr-o școală fără cărti, un profesor intâlnește un elev dornic să petreacă 500 de zile copiind singurul dictionar existent. in cele trei nuvele, omul hotărăște cursul destinului său spiritual, iar natura sa bună il salvează și il face să se opună distrugerii șI alienării.Pe copertă: Peisaj de Wang Hui, dinastia Qing (detaliu)