"De doua mii de ani..." este un roman. In acelasi timp, ,,De doua mii de ani..." este un scandal, o etapa dintr-o istorie a antisemitismului romanesc. Intr-un proces al conflictelor interrasiale, "De doua mii de ani..." este o piesa incriminatorie pentru miscarea intelectualilor romani dezabuzati. Revoltatoare pentru omul rational, ciocnirea intre politic si literar a dat nastere unui alt fandom, justificabil tot cu instrumentar ideologic: evreul — victima, scriitorul — exponent al ultrajului romanesc. Toate aceste constatari nu fac altceva decat sa aseze taxonomic pozitionarile istorice ale criticii fata de roman. - Lucian Pricop"De doua mii de ani..." este un roman. In acelasi timp, ,,De doua mii de ani..." este un scandal, o etapa dintr-o istorie a antisemitismului romanesc. Intr-un proces al conflictelor interrasiale, "De doua mii de ani..." este o piesa incriminatorie pentru miscarea intelectualilor romani dezabuzati. Revoltatoare pentru omul rational, ciocnirea intre politic si literar a dat nastere unui alt fandom, justificabil tot cu instrumentar ideologic: evreul — victima, scriitorul — exponent al ultrajului romanesc. Toate aceste constatari nu fac altceva decat sa aseze taxonomic pozitionarile istorice ale criticii fata de roman.
Lucian Pricop
Prefata e scrisa de Nae Ionescu. Acesta nu putea sa prevada nimic din ce avea sa vina, dar prefata a generat cel mai important scandal din literatura noastra interbelica.
Eroii lui Sebastian stiu si ne spun ca sunt parte intr-o paiaterie exceptionalista prin insasi faptul ca-si verbalizeaza trairea. Romanul ca agregat literar este un act politic, manuit abil de un estet. Este o estetica a razboiului in toata afacerea "De doua mii de ani…" Desi pare o strategie de distantare fata de interpretarile mai mult sau mai putin aderente la ideea de scriitor nedreptatit de contemporani si de istorie, nu cautam decat o demantelare a iluziei tragice, in favoarea unei lecturi intertextuale. Pe lista preferintelor de lectura ale lui Sebastian figureaza si Apollinaire, poetul care se entuziasma estetic in fata razboiului: "Ah Dieu! Que la guerre est jolie…" (in poemul "L’adieu du cavalier"). Pe versoul aceleiasi liste figureaza avangardisti, cititi dar neindragiti, precum Marinetti din "Manifestul futurismului", promotorul unei "estetici a razboiului".
Mihail Sebastian (pesudonim al lui Iosef. M. Hechter) este un prozator, dramaturg, romancier, eseist, gazetar si traducator. Aparitia, in 1934, a romanului autobiografic "De doua mii de ani..." declanseaza atacuri furibunde din partea presei, carora scriitorul le raspunde, in "Cum am devenit huligan" (1935).